Varumärkeskurser

Allt fler kan sägas vara aktörer på den marknad som styr värdet på våra juridiska respektive personliga varumärken.

I samband med att någons sänks, kan någon annans höjas. Till exempel för att den sistnämnda till allmänheten kommunicerade något som placerade den förstnämnda i ett annat ljus.

(Men varumärkesmarknaden är, till skillnad från kampen om andra människors tid och uppmärksamhet, inte ett nollsummespel. Liksom med aktiemarknaden, och alla som pumpar in mer pengar i den, kan den växa, i takt med att mer och mer vikt läggs vid hur varumärkena ifråga upplevs – till skillnad mot vad respektive person eller organisation faktiskt gör.)

En beprövad metod för att sänka värdet på ett annat varumärke än sitt eget, är att pressa en organisation till att skydda och vårda sitt (juridiska) varumärke genom att kommunicera ett avståndstagande gentemot någon enskild människas (personliga) varumärke.

Daniel Lampinen

Lyssna
Följ
Anlita
Finansiera